Wij hebben afgelopen zomer een huis gekocht en dat huis moest grondig verbouwd worden. De aannemer kwam en wilde graag weten wat er moest gebeuren. Dus tja….wat doe je dan als scrum master? Juist, dan maak je een kanban bord!!
Op de eerste dag kwamen er 3 man werken, dus ik vertelde wat er moest gebeuren. Ok zeiden ze, en ze gingen aan de slag. En ondertussen beantwoordde ik vragen en sleepte briefjes van ‘To Do’ naar ‘In Progress’. Ze vonden het allemaal maar een beetje vreemd. Maar goed, ik ging stug door, haalde wat heerlijke koeken voor bij de thee, en aan het eind van de dag hadden we de eerste briefjes verplaatst. Maar, toegegeven, ik voelde me een beetje raar, want was ik nu gewoon voor mezelf en met mezelf aan het scrummen?
Daily standup
De tweede dag viel ik bijna van mijn stoel! Daar stonden de 3 heren weer voor de deur. Ik liet ze binnen en……ze liepen rechtstreeks naar het bord toe! Wat moet er gebeuren? We hadden een daily standup, gewoon spontaan. Ze vonden het super fijn dat er een lijst was van alles wat gedaan moest worden en waar ze houvast aan hadden!
Was het echt scrummen? Nee, het was meer kanban. En hoewel ik als scrum master en in dit geval ook product owner wel de prioriteit aan gaf van wat ik het belangrijkste vond, liet ik ze zelf per dag bepalen waar ze mee begonnen. Ze hebben hun eigen patronen en rituelen en daar wil ik zeker niet tussen komen. Dan maar een dag later de wand gestuct, als het maar deze week af was. Het werkte super fijn voor beide partijen. Ik kan het echt iedereen die gaat verbouwen van harte aanbevelen, het geeft zo veel duidelijkheid en overzicht, en dat is in een Grote Verbouwing wel heel erg wenselijk.